Extra tijd? 

 

Poster / Affiche maken
 
Wat is een poster?
  • Met een poster geef je op een aantrekkelijke manier informatie door.
  • Een poster, of een affiche, is een soort reclameboodschap met plaatjes en tekst.

 

Wanneer maak je een poster?

  • Een poster maak je als je iemand iets duidelijk wilt maken, met weinig tekst en weinig plaatjes.
  • Je wilt bijvoorbeeld reclame maken voor een mooie film, een toneelvoorstelling of  in dit geval om mensen op te roepen deel te nemen aan een evenement, om hulporganisaties te steunen, om de problematiek rond moderne slavernij in de kijker te zetten.

 

Hoe maak je een poster?

  • Zoek tekst en plaatjes bij het onderwerp.
  •  Zorg voor een slogan die de aandacht trekt.De slogan is een tekstregel, een slagzin waarmee je je evenement, je product, je boodschap extra karakter geeft. Slogans zijn kernachtige zinnen, die gemakkelijk in het gehoor liggen en die bij liefst iets belangrijks over het product, de persoon, of de dienst vertellen. In de reclamewereld wordt ook vaak van slogans gebruik gemaakt omdat door een goede slogan het onderwerp van de slogan gemakkelijker wordt onthouden en doorgeven en mensen sneller overtuigd geraken.Voorbeelden van bekende reclameslogans zijn:
    • Jupiler: mannen weten waarom
    • L'oreal: omdat ik het waard ben

           Slogans over mensenrechten zijn bv.

    •  Mensenrechten verdedig je niet enkel met vuur
    •  Music voor life ( muziek voor leven): platen voor ledematen

 

Enkele aandachtspunten voor het maken van een poster: 

  • Houd het kort -> één blik moet volstaan om je slogan te lezen. Gouden regel: gebruik minder dan 9 woorden.
  • Houd het eenvoudig -> gebruik je te moeilijke woorden dan dringt de slogan niet tot je doelgroep door. Doe de test en spreek de slogan hardop uit. Struikel je over je woorden, dan is er nog werk aan de winkel.
  • Je slogan versterk: Zorg dat de slogan aansluit bij je onderwerp, je missie, je evenement. Een goede slogan kan een foto bv. in een verrassend nieuw daglicht plaatsen.
  • Je slogan belooft: Prikkel je publiek door een voordeel in je slogan te steken. Zorg dat ze aan de hand van de slogan een reden hebben om naar je evenement te komen, echt een bijdrage te kunnen leveren door aan je actie.
  • Maak de slogan eventueel ritmisch of rijmend ('Gebeten om te weten' - De Morgen).